vrijdag 25 mei 2012

Het ontwerpen van een jumpsuit


Al heel lang ben ik van plan om zelf een jumpsuit te naaien. Tot nu toe heb ik dit nog niet gedaan, omdat er altijd wel iets mis was aan de beschikbare patronen. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel erg kieskeurig ben wat dat aangaat. Ik houd niet van blote schouders, van smalle pijpen bij de enkels, van lage tailles, plooien of rimpels rond het middel en lelijke ritsen. Niet verwonderlijk dus dat de enkele keer dat er een jumpsuit in een modeblad te vinden was, het niet voldoende voldeed naar mijn smaak.

Ik heb een manier bedacht om zonder lelijke rits een broek te sluiten. Dit wilde ik gebruiken in mijn jumpsuit. Als basis heb ik een broek met wijde pijpen uit de Burda genomen (2005-04: 114). En toen begon het echte werk. Hier alvast een plaatje van het eindresultaat, uitgevoerd in crepesatin.


Eerst heb ik een toile genaaid van katoenen stof. De broek had een rechte band. Toen ik dit had genaaid, bleek dat voor mijn model niet goed in mijn taille aan te sluiten. Daarom heb ik het voorpand en achterpand verlengd tot iets boven de taille. De figuurnaden heb ik laten doorlopen.

Van de taille tot heuphoogte heb ik driehoeken genaaid. Deze geven de mogelijkheid om in en uit het gewaad te komen. De driehoeken kunnen worden gesloten door middel van twee knopen en twee knoopsgaten per knoop.


Als bovenstuk wilde ik een cirkelvormige tuniek maken. Daarbij moest ik oppassen dat de naden voor de mouwen breed genoeg waren om met de heupen doorheen te kruipen. Bij de schouders heb ik links en rechts een rits ingenaaid voor de doorgang. De lengte van de tuniek maakte ik tot de heup, zodat het zou gaan bloezen. Om extra vorm in de tuniek te maken, heb ik twee sierplooien ingenaaid van de hals tot de borstpunt.


De katoen die ik voor de toile heb gebruikt, was nogal dik. Bovendien is het gewaad extra lang door de bloezende tuniek. Het ziet er, ongedragen, nog het meest uit als een ruimtepak. Maar als de knoopjes in de taille dicht zijn, ziet het er mooi uit. De broek zit strak om de taille en valt mooi op de heupen.


Over het maken van de toile heb ik een dag gedaan. Over het maken van het echte kledingstuk heb ik ongeveer drie kwart dag gedaan. Bijna drie meter stof had ik nodig, plus nog wat extra voor de voering van de mouwen. Jarenlang heb ik het maken van knoopsgaten vermeden, maar nu heb ik eindelijk in het Bernina-boekje opgezocht hoe het moet. En het valt best mee, ze worden steeds beter.

Uiteindelijk ben ik erg blij met het resultaat. Het zit lekker en ziet er bijzonder uit. Het zou ook mooi zijn van twee verschillende kleuren stof. Als de voering van de tuniek helemaal dubbel is, kunnen de mouwen worden omgeslagen.


Hier is, voor het geval je zelf een jumpsuit wilt maken van een bestaand patroon, een overzicht van de modellen in de Burda van de afgelopen 10 jaar:

2012-04, 109: strapless, gerimpelde taille, zakken, bermuda broek, wijde pijpen
2012-04, 110: strapless, gerimpelde taille, zakken, gerimpeld bij enkels
2011-11, 102*: lange mouwen, gerimpelde taille, zakken, smalle enkel
2011-09, 130*: lange mouwen, overslag, zakken, plooien bij taille, smalle enkel
2011-07, 108*: strapless, tunneltaille, zakken, korte broek
2010-12, 118: lange mouwen, rits midvoor, plooien bij taille, smalle enkel
2010-10, 103*: lange mouwen, blouse, lussen taille, bandjes bij enkel
2010-05, 119*: korte mouwen, blouse, borstzakken, elastiek bij taille, zakken, elastiek bij enkel
2010-03, 119*: geen mouwen, tunneltaille, boord bij enkel
2009-04, 128: korte mouwen, rits midvoor, borstzakken, lussen, smalle enkel
2009-04, 129: korte mouwen, gladde taille, smalle enkel
2009-04, 130: driekwart mouwen, blouse, borstzakken, lussen taille, rechte enkel
2009-04, 131: korte mouwen, blouse, zakken, korte broek, rechte pijpen
2008-11, 127: geen mouwen, tunneltaille, zakken, rechte pijpen
2006-02, 116: korte mouwen, blouse, borstzakken, lussen, rechte enkel
2006-07, 127: geen mouwen, overslag, gladde taille, iets wijde pijpen
2005-08, 125: positiemode, geen mouwen, rits voor, rechte pijpen
2003-09, 132: lange mouwen, kraagje, lange rits, gladde taille, touwtjes bij enkel
2003-06, 124: lange raglanmouwen, lange rits, gladde taille, zakken, rechte pijpen
2003-05, 130: geen mouwen, tunneltaille, (zakken), wijde pijpen
2003-02, 126: lange mouwen, blouse, borstzakken, elastiek taille, zakken rechte pijpen

*Deze modellen zijn te bestellen voor $5,40 als download bij burdastyle.com. Bovendien zijn ze copyrightvrij. Als je de keus hebt tussen een tastbaar patroon of download, doe dan een tastbaar patroon. Bij een download moet je namelijk veel printen en de A4-tjes aan elkaar plakken. Het geprinte papier werkt veel minder fijn dan patroonpapier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten