donderdag 3 mei 2012

Modewedstrijd: een outfit voor barbie


Enige tijd geleden heb ik me ingeschreven voor de modewedstrijd van het Groninger Museum. De opdracht is om een jurk voor barbie te ontwerpen, geïnspireerd op een van de twee tentoonstellingen van mode-ontwerpers in het Groninger Museum.

Het Groninger Museum
Pas op 23 april heb ik de tentoonstellingen van het Groninger Museum bezocht. Beneden waren jurken en jassen van Azzedine Alaïa te zien, boven stonden creaties van de Nederlandse Iris van Herpen. ‘Azzedine Alaïa in de 21e eeuw’ toont t/m 6 mei werk van de 72-jarige mode-ontwerper. Van 24 maart t/m 23 september is ‘Iris van Herpen’ te zien.

Voor mijn bezoek had ik op internet heel veel plaatjes gegoogled van sterren en mannequins in outfits van Alaïa. Het bijzondere silhouet van de rokkken viel me op. Tijdens de tentoonstelling was ik het meest geïnspireerd door de manier waarop twee delen van een leren jas aan elkaar waren ‘geregen’. De kleding zag er picobello uit.

De creaties van Iris van Herpen waren zeer indrukwekkend. Door haar ontworpen jurken bestaan vaak uit heel veel kleine, gelijke onderdelen. Leren reepjes, driehoekige stukken doorzichtig plastic en grijze glimmende ringen zijn enkele voorbeelden. De jurken zijn zeer artistiek. Ook opvallend waren de jurken die door middel van 3D printing waren gemaakt. De techniek van de toekomst!

Het was duidelijk dat de kleding van mijn barbie in elk geval een bijzondere textuur moest hebben. Daar had ik wat op bedacht: kunstbont met hele lange witte haren. Ik was van plan om een jurkje te maken met een typisch Alaïa silhouet, en het bont te bewerken zodat er vormen van ruiten (boven klein, onder groot) zouden ontstaan. Daartussen zou ik het bont wegscheren en indien nodig kraaltjes rijgen.

De pasvorm
Ik gebruikte zoals altijd gewoon printpapier om de pasvorm te bepalen. Je legt het papier op de barbie, tekent ongeveer de lijnen en knipt het patroondeel  uit. Controleren of het past, en dan het aangrenzende patroondeel. Met plakband aan elkaar plakken en controleren of het past. Net zolang, tot het goed zit. Je moet ook echt controleren of hij goed past als je een linker- en rechterhelft hebt gemaakt; in mijn geval had ik het wat te krap gemaakt. Het silhouet van de rok buigt aan de voor- en achterkant met een hoek naar binnen.



De stof
Normaal gesproken kun je de patroondelen op de stof spelden en knippen maar! Nu was dat wel wat anders, want ik wilde de lange bontharen niet per ongeluk doorknippen. Eerst heb ik alle patroondelen met blauw krijt achter op de stof getekend. Vervolgens heb ik stukje bij beetje de haren als in een scheiding weggekamd (zodat het blauwe krijt een beetje doorscheen) en de patroondelen over de blauwe lijnen uitgeknipt. Dit kostte echt ontzettend veel tijd.

De patroondelen wilde ik zonder naad aan elkaar naaien. Dit moest met de hand gebeuren. Ik gebruikte witte doorzichtige draad van Sorbo. Lang geleden heb ik dat bij een Albert Heijn XL gekocht. Het kwam nu goed van pas. Maar wat moet je een geduld hebben met dat spul. Het neigt naar ‘onzichtbaar’ in plaats van ‘doorzichtig’ en is ook nog eens heel dun. Het in elkaar naaien was dus ook niet zomaar gepiept. De rits (poppenrits, besteld bij Dolls Department 25) heb ik er met het doorzichtige draad met de hand in genaaid. Het trekkertje had ik afgeslepen en opnieuw geverfd. De stof bij de halsrand heb ik afgewerkt met wit draad.



In vorm knippen
Nu ging barbie de jurk passen. Ik schrok wel, want ze zag er enorm dik uit, helemaal niet hoe barbies altijd zijn! Ik besloot om in ieder geval bij de taille het bont korter te knippen. Het knippen ging wel lekker. Ik heb voor bij de buste wat langer gehouden. Op de punten waar de stof bij het voor- en achterpand naar binnen buigt, zijn de bovenste haren lang, de onderste korter.

Omdat ze nog steeds een beetje dik was, heb ik van een gele ballon een eenvoudige ceintuur geknipt. Dit zag er beter uit. Het bont van de jurk was in laagjes geknipt, en ik besloot om barbie ook een gelaagd kapsel te geven. Van voor zie je een bob, van achter haar tot de schouders en daarboven een laag zo lang als de bob. Voor mensen met dik haar zou het in het echt best leuk kunnen staan.

Hoewel de jurk best goed in vorm bleef, heb ik toch nog een voering geknipt van glimmende witte met vlieseline verstevigde stof. Dat ziet er ook veel mooier uit als je van onderaf de barbie zou bekijken. En als mensen dat doen, dan heeft mijn barbie ook nog een netjes onderbroekje aan.

Schoenen
Mijn idee was om zelf van FIMO-klei schoenen te bakken. Ik had mooie blauwe effect-klei met glitters gekocht. De hakken van mijn barbie waren wel te groot, dus ik heb daar met een stanley-mes wat afgeschraapt. Bij de linkervoet zit nu per ongeluk een gat in haar hiel. Na het schrapen heb ik  de klei om de voet gebogen en 30 minuten in de oven op 110 graden gebakken. De vorm was echter uitgezakt, en het paste helemaal niet aan haar voeten.

Ik keek eens rond in mijn atelier en zag kunstbloemen. Daar kon ik wel wat mee! Van de paars-gele bloemblaadjes heb ik de schoentjes om haar voetjes genaaid. Van ijzerdraad heb ik de hakjes gemaakt en geverfd. Als zool (aan de buitenkant) heb ik nog stukjes aluminiumfolie gemaakt, anders leken het pantoffels als je van onderen keek. De schoentjes kunnen niet meer uit.

Accessoires
Barbie moest een ring dragen, vond ik. Eerst wilde ik echt een ring maken die rond haar vinger kon. Daarom heb ik haar vingers los van elkaar gesneden. Maar ik had niet van dat hele dunne metaaldraad. Vroeger heb ik een aantal (half-) edelstenen ingekocht op een vakantie in Sri Lanka. Nu kon ik een witte maansteen mooi gebruiken als ring. Deze heb ik met hobbylijm op haar hand geplakt.

Het gezichtje moest ook nog worden opgekalefaterd. Ik heb make-up opgebracht boven de ogen en op de wangen. Ook heb ik een soort nepwimpers bij haar opgeplakt en een zilveren gespikkeld oorbelletje op haar zichtbare oorlel geplakt. Ik was van plan om haar ook nog een geurtje op te doen, maar dat ben ik vergeten.

Voor de wedstrijd was het noodzakelijk dat er een label met gegevens van de maker aan de pop was bevestigd. Dat leek me geen porem, daarom heb ik mijn gegevens op de handtas verwerkt. In kleine letters heb ik ze geprint op geel papier. Vervolgens heb ik dit papier ‘gerold’ zodat het eerder aan leer doet denken. Op de rand heb ik een stukje bijzonder sierdraad geplakt. Het tasje heb ik in een bij de jurk passende vorm gevouwen en aan de arm van barbie bevestigd.

Verzending
Na een kleine fotoshoot was het tijd voor de verzending. De barbie moest veilig worden verstuurd. Ik had een schoenendoos waar ze in paste, maar die was rood. Niet echt een kleur die past bij wit-geel-paars. Ik heb de hele buitenkant beschilderd met gele acrylverf. Dit werd helaas oerlelijk. Toen moest ik de hele buitenkant beplakken. Daarvoor heb ik (doorzichtig) papier met zonnebloemenprint gebruikt. Aan de binnenkant van de doos zit voornamelijk aluminiumfolie.

Barbie is inmiddels aangekomen in Groningen. Ik ben heel benieuwd wat de jury ervan vindt! De beste 10 ontwerpen per leeftijdscategorie zullen worden tentoongesteld in het Groninger Museum, het publiek kan in die periode een stem uitbrengen.




Website van Groninger Museum, pagina over Azzedine Alaia:

Blog van NRC Milou van Rossum ‘Alaia is een beeldhouwer in de mode’

Website van Groninger Museum pagina over Iris van Herpen:

Onderdelen voor poppenkleren: Dolls Department 25


Geen opmerkingen:

Een reactie posten