vrijdag 18 mei 2012

Happy Dress - van stof tot tof!

Afgelopen dinsdag was ik in Haarlem. Ik kon het niet laten om even de Jan Sikkes binnen te gaan.  Binnen de kortste keren had ik acht coupons gevonden die echt de moeite waard waren. Al deze stoffen hadden een speciale structuur en mooie print.

Twee coupons wilde ik in ieder geval hebben. De ene was een zeer glimmende dikke satijnen stof met een prachtige silhouet print van grote zwarte krullen en bloemen. De achtergrond van de stof had overlopende kleuren van bruin, wit en geel. De coupon was niet zo groot (1,50 x 1,40), maar samen met een andere stof zou er een leuke mouwloze jurk uit te maken moeten zijn.


Gelukkig had ik een bijpassende coupon gevonden van 1,50 x 2,50. Het was erg apart spul. Het glom en had een dunne plastic coating die wel rekbaar was. Van een afstandje ziet het eruit als een kruising tussen leer en rubber. In mijn achterhoofd zag ik al een mooie toepassing als beenwarmers. Maar dat is meer iets voor de winter. Nu stond mijn hoofd meer naar een zomerse outfit.

Patroon uitzoeken
Thuis ben ik eerst gaan kijken in de naaibladen die ik de laatste tijd had gekocht. De Burda’s van 2012 uiteraard, maar ook bijvoorbeeld Diana Mode en Simplicity. Simplicity is een naaiblad dat sinds ongeveer een jaar bestaat en eens in de drie maanden uitkomt. De manier waarop de kleding wordt gepresenteerd is erg aantrekkelijk, met een leuke opmaak en tekeningen. Er staan bijzondere patronen in en de naaibeschrijvingen zijn erg duidelijk, omdat er veel plaatjes bij staan.

Voor de stof die ik had gekocht, vond ik niet iets geschikts. Toen ben ik gaan zoeken in jaargang 2005 van Burda. Het leuke van het doorkijken van een jaargang is, dat je steeds weer nieuwe dingen tegenkomt. Wat je ziet hangt voor een groot deel af van waar je naar op zoek bent. Ik ben bijvoorbeeld bijna geen trouwjurken en jasjes tegengekomen, omdat ik zocht naar vlotte jurkjes.


Het komt vaak voor dat ik op zoek ben naar een patroon. Meestal naar aanleiding van een mooi stofje dat ik gekocht heb. Daarom heb ik deze keer alle dingen die ik de moeite waard vond, opgeschreven. Een tekeningetje, patroonnummer en benodigde stof en fournituren staan er bij. Dat lijkt me handig voor de volgende keer dat ik naar de zaterdagse stoffenmarkt op de Breedstraat in Utrecht ga.

In het julinummer van 2005 vond ik een erg leuk patroon. Eigenlijk had ik vanaf het moment dat ik dit model zag, zoveel jaar geleden, al zin om dit patroon een keer te maken. Een bijkomend voordeel van dit patroon was, dat er een uitgebreide naaibeschrijving bij zat!


Knippen
Het knippen van het satijn was simpel. Stof strijken, dubbelvouwen, patronen eropleggen, spelden en knippen maar! De zwarte stof was moeilijker, omdat gaatjes van de spelden zichtbaar bleven in de stof. Dat komt door de plastic coating. Dit zou ook een uitdaging gaan worden bij het naaien. Een foutje en de jurk is verpest. De patroondelen moest ik knippen door het patroonpapier met gewichten op de stof te houden. Bij deze methode is het echt nodig om vaak te controleren of het patroonpapier nog op de juiste plek ligt.

Naaien
Nadat ik de versteviging op de zwarte stof had gestreken, kon het naaien gaan beginnen. Ik heb voor de zekerheid eerst even verschillende steken uitgetest op beide soorten stof, en ook heb ik het satijn aan de zwarte stof genaaid. Gelukkig ging dit soepel, en ging het niet trekken. Ik heb wel een speciale naald gebruikt. Ook kon ik de zwarte stof niet spelden, daarom heb ik paperclips in plaats van spelden gebruikt.


Telkens heb ik de satijnen stof langs de knipranden afgewerkt met een zigzag steek, omdat deze stof nogal rafelde. Bij de zwarte stof was dit niet nodig. Het lastigste moest eerst gedaan worden: de borststukken aan de x-vormige zwarte voorkant naaien. Gelukkig ging dit goed. Het was moeilijk om de patroondelen op de juiste manier aan elkaar te leggen. Het is gelukkig toch goed gegaan.


Afwerken
Vanaf het moment dat het jurkje aan kan, moet er altijd nog zoveel gebeuren. Zomen, extra doorstikken. En juist deze handelingen zijn zo duidelijk zichtbaar in het kledingstuk en kunnen alles op het laatste moment verpesten. In dit geval moest ik ook nog het zwarte beleg vastplakken met textiellijm.


Het jurkje zat goed en vormt zich prettig naar het lichaam. Toch miste ik nog iets bij de halsrand. Van wat zwarte stof die ik over had, heb ik bloemetjes geknipt. Met enig engelengeduld en doorzichtig garen heb ik deze op de halsrand bevestigd.

Het jurkje staat momenteel te koop op Etsy als Happy Dress: https://www.etsy.com/listing/100098798/happy-dress-with-graphic-swirls-and

--------------------------------
Stoffenwinkel Jan Sikkes

Community website van Burda

Uitgeverssite van Simplicity

Uitgeverssite van Diana Mode

Stoffenmarkt Breedstraat Utrecht
http://www.hollandsemarkten.nl/markten/?g_id=4&m_id=130

Geen opmerkingen:

Een reactie posten