donderdag 10 mei 2012

Stoffen design op canvas


Sinds een jaar ontwerp ik stoffendessins. Deze verkoop ik via Spoonflower. Al enige tijd had ik het plan om enkele bedrukte stoffen op te spannen op canvas. Zo’n stuk stof ziet er waarschijnlijk aantrekkelijker uit dan wanneer het dubbelgevouwen en gekreukeld uit mijn kast komt.

Bij de Action was een ruime keus aan canvas (bedoeld om op te schilderen). Ik heb een poos zitten twijfelen tussen 30 x 40 cm, 40 x 40 cm en 50 x 50 cm. Uiteindelijk heb ik voor 40 x 40 cm gekozen van de Van Dijck Collectie. Vierkant is toch net wat specialer dan rechthoekig. Bovendien was ik bang dat de lappen stof niet groot genoeg zouden zijn voor de 50 x 50 cm variant.

Eerst heb ik de stof gestreken. Dat viel overigens niet mee – de kreukels hadden zich in de stof genesteld. Daarna heb ik eens even gemeten of het canvas de juiste grootte had. Gelukkig paste het goed. Met het canvas op de stof, heb ik de stof uitgeknipt. De stof heb ik zo groot geknipt dat het om de rand naar achter kon worden gevouwen en daar vastgezet kon worden op het hout. Omdat ik de figuurtjes van de stof wel eens gebruik als applicatie, heb ik aan de bovenkant om deze figuurtjes heen geknipt.

Ik vond het belangrijk dat de hoekpunten ‘recht’ waren, en na enig prutsen kwam ik er achter hoe je dat kunt doen. 

1. Vouw de hoekjes naar binnen. 

2. Vouw de stof van de ‘onderkant’ loodrecht omhoog. 

3. Trek de stof om de punt heen van je af, en til tegelijkertijd de rechterkant omhoog.

4. Trek rechts aan de zijkant en breng de flap stof omhoog. Zorg ervoor dat de stof recht omhoog loopt op de hoek.

5. Vouw de flap stof van rechts rond het hout, dus onder de flap van de 'onderkant'.

6. Vouw de 'onderkant' over de 'rechterkant' heen. 

7. Herhaal bovenstaande stappen aan alle hoekpunten. Je moet wel steeds controleren of het stuk stof nog recht zit aan de voorkant.

Eerst wilde ik de stof aan het hout vastnieten, maar ik had geen goede nietmachine. Het vastzetten bleek heel goed met spelden te gaan. Een bijkomend voordeel is dat ik mijn stofje ook nog eens ergens anders voor kan gebruiken! Ik heb steeds ongeveer vijf spelden aan elke zijkant gedaan en telkens 1 in de hoekpunt. Elke speld zit door zowel de stof als door het canvas.

Voor het maken van de foto van het voltooide canvas heb ik een witte lap stof op de bank gelegd. Nu moet ik nog een plekje vinden om hem op te hangen. 

Ik ben benieuwd of de uitleg zo duidelijk genoeg is en of ik deze nog kan verbeteren. Als je zelf een stuk stof op canvas hebt opgespannen volgens dit stappenplan, zou ik het leuk vinden om te zien hoe het geworden is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten