vrijdag 6 juli 2012

Paper collage cakes


In het kader van een Spoonflower wedstrijd wilde ik een stoffen dessin over cupcakes maken. Een voorwaarde om mee te doen aan de wedstrijd was, dat het ontwerp een papieren collage was.

Normaal gesproken maak ik geen collages, dus voordat ik begon moest ik even wennen aan het idee. Na enige dagen gezind te hebben op iets origineels, bedacht ik dat ik een cut-out collage wilde maken. Eerst moest er natuurlijk gewoon een ontwerptekening worden gemaakt, van her en der verspreide cupcakes.

Om de cupcakes mooi over de ruimte te verspreiden, gebruikte ik de volgende techniek. Nadat ik allemaal cupcakes op een vel A4 had getekend, heb ik dit vel horizontaal en verticaal gevouwen. In het midden zette ik op elk kwart een stipje. Vervolgens heb ik de vier kwarten los van elkaar gesneden. Toen heb ik ze zo aan elkaar gelegd, dat alle stipjes in de hoekpunten lagen.


Nu kon ik ‘over de rand’ heen tekenen. Ik wist nu bijna zeker dat alle stukken goed zouden passen. Toch heb ik het nog even getest door een scan te maken. Vervolgens heb ik in Photoshop het Filter ‘Offset’ gebruikt. Dit filter verschuift ook de randen van de tekening, net als ik eerder had gedaan met het knippen. Gelukkig bleken de aansluitingen te kloppen.



Ik ging over op een ander plan: uitsnijden. Ik wilde verschillende lagen papier op elkaar leggen. Vervolgens wilde ik delen van het papier wegsnijden, zodat de onderliggende kleuren zichtbaar werden.

Het was handig dat ik de tekening al gescand had. Nadat ik de kleuren had uitgekozen, heb ik de tekening gewoon uitgeprint op de vijf vellen papier. Daarna was het even lastig om te beslissen welke kleur boven en onder moest. Achteraf is het fijn dat ik met blauw (als achtergrondkleur) ben begonnen. Pas toen het werkstuk af was, herinnerde ik me dat blauw op de achtergrond lijkt te staan.


Op de achtergrond moesten alle cakes komen. Alles wat ik getekend had, moest hier dus worden uitgesneden. De tweede laag was roze. Deze kleur wilde ik de rand van de cupcakes geven. Alle bovenkanten van de cupcakes moesten worden uitgesneden. En zo verder met rood, creme en lichter blauw. Met name de rode laag was moeilijk omdat er veel details in zaten. Ook was het papier wat te dun. Ik heb ook een paar keer verkeerd gesneden: dan sneed ik een stuk papier eruit wat juist had moeten blijven zitten.


Erg precies was ik niet geweest. Ik legde de vellen op elkaar, en er zat nog wel wat speling tussen de kleuren. Ik besloot dat dat niet erg was (misschien zelfs wel een beetje modern), en heb het stapeltje gekleurd papier gescand. Vervolgens moest ik er een randje van af halen in Photoshop. Nog even de randjes bijgewerkt met de Spot Healing Brush Tool, en met Offset de aansluiting gecontroleerd.



Het bestand was vrij groot, maar het uploaden naar Spoonflower ging toch erg soepel. Ik vond dat de cakejes wat groot waren, en het het aantal pixels/inch daarom wat verhoogd. Vanaf donderdagavond 12 juli kan er gestemd worden op alle cup cake collages.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten